premiera
Audycja
klasyka
Słuchowisko w radiowej Jedynce
religia
rosyjskie
Wieczór ze słuchowiskiem
poezja
biografia
KLCW
Kuzynka Bietka
Honoriusz Balzac
Teatrzyk Zielone Oko
Pocałunek nieboszczki
Jerzy Górzański
Teatr Polskiego Radia
Król Lear (reż. Janusz Warnecki)
William Szekspir
Radio Wolna Europa
Idzie wiosna
Jan Jasiewicz
Teatr Polskiego Radia
Pałac
Wiesław Myśliwski
Dzieje grzechu
Stefan Żeromski
Teatr Polskiego Radia
Zemsta (1953)(fragm.)
Aleksander Fredro
Inne
Tadeusz Kubiak-Czas pisarzy
Dorota Gacek, Elżbieta Łukomska
Inne
Stefan Batory-Król legenda
Andrzej Sowa
Scena Teatralna Trójki
Plany Trójki na sezon teatralny 2011/2012
Barbara Marcinik i Janusz Kukuła
na stronie
Informacja dostępna po zalogowaniu
Teatr Polskiego Radia
"Rilke & Lou"
Reżyseria: Darek Błaszczyk |
|||
|
rycombel
2012-12-03 22:32 | (link dostępny po zalogowaniu) |
Audiofil
2012-12-04 13:32 | Autor scenariusza i reżyser: Darek Błaszczyk Obsada: Adam Woronowicz (Rilke), Danuta Stenka (Lou), Agata Zubel (Głos) RILKE&LOU to słuchowisko o charakterze utworu dźwiękowego, którego partytura oparta jest w głównej mierze na niezwykłej wieloletniej korespondencji jednego z największych poetów języka niemieckiego - Rainera Marii Rilkego i Lou Andreas Salomé (muzie wielu artystów i filozofów przełomu XIX i XX wieku, związanej w pewnym momencie m.in z Friedrichem Nietsche i Paulem Rée, wyznawczyni i współpracowniczki Zygmunta Freuda), ale mamy tu także fragmenty Pamiętników Malte Lauridsa-Brigge oraz wierszy poety z Elegiami duinejskimi na czele. Całość od samego początku pomyślana była jako kompozycja dźwiękowa, stąd poza aktorami Adamem Woronowiczem (Rilke) i Danutą Stenką (Lou), niezmiernie ważną rolę odgrywa tu – a właściwie odśpiewuje – Agata Zubel, jedna z najwybitniejszych europejskich wokalistek muzyki współczesnej, a zarazem kompozytorka. Wszelkie dźwięki muzyczne i ambienty w tym słuchowisku pochodzą od głosu ludzkiego, “muzycznie” potraktowane zostały także niektóre z wierszy (m.in Niepokój, Samotność, czy wspomniane Elegie) oraz nagłówki listów tworzące swoistą klepsydrę odmierzającą kolejne dni, miesiące i lata... Rilke pozostawał pod wielkim urokiem i wpływem Salomé od początku młodzieńczego romansu w końcu lat 90tych XIX wieku, aż do samej śmierci w 1926 roku. Listy okazują tę fascynację poety i coraz bardziej sublimujące się uczucia do kobiety - przewodniczki życiowej, aż do swego rodzaju „przebóstwienia” zarówno postaci Lou, jak i samego aktu kreacji artystycznej. Obserwujemy kolejne fazy dojrzewania Rilkego jako twórcy, jego zmaganie z egzystencją, rodzące się zalążki genialnych utworów (z Maltem, Elegiami, Sonetami do Orfeusza na czele), a z drugiej strony transformację tej relacji od strony Salomé – z początku jest mentorką młodocianego poety i kobietą przyjmującą jego uczucia i hołdy, z latami jednak widać coraz większy podziw dla Rilkego i jego dzieła oraz świadomość, że wyrasta on na twórcę światowego formatu. |
pingwin
2013-03-24 23:42 | Link jak najbardziej prawidłowy-trzeba wybrać z zestawu słuchowisk odpowiedniego autora...właśnie udało mi się pobrać. |
Sloniasz
2014-01-29 23:52 | (link dostępny po zalogowaniu) |
Dodaj link/komentarz...
Historia ostatnich odwiedzin:
- 2024-03-24 19:45:20 veloo
- 2024-03-22 16:13:58 ewa320
- 2023-10-06 12:12:55 Ola1995
- 2023-07-30 11:20:34 OLIVA63
- 2023-05-30 19:48:11 Audiomaniak
- 2023-01-12 06:48:33 a-agata
- 2022-08-08 10:44:35 kom
- 2022-01-25 17:54:35 lipton
- 2022-01-19 21:32:16 kris-art1@o2.pl
- 2021-12-17 14:52:23 aqw