Teatr Polskiego Radia

"Trzej ludzie na poddaszu"
Andrzej Szczypiorski

Reżyseria: Kazimierz Kutz
Emisja: 1964-06-04, 2004-09-26

Średnia ocena: 3.5
Oddanych glosów: 4
Tagi:

Zbigniew Cybulski

1927 - 1967
(Warnecke)

Jan świderski

Edytuj
(Bosch)

Henryk Bąk

1923 - 1987
(Adolf Wiereland)

Inne słuchowiska tego samego autora:

PTW
Msza za miasto Arras
INN
Msza za miasto Arras (reż.Janusz Gajos)
TPR
Siedmiu
TPR
Ucieczka Abla

gepard
2009-06-07 17:26

obsada:
zbigniew cybulski, warnecke,
jan świderski, bosch.
henryk bąk, adolf wiereland.
reżyseria: kazimierz kutz.
scena wspomnień.

Anand
2013-03-24 09:48

download (link dostępny po zalogowaniu)

Robertus
2015-03-07 15:56

BĄK HENRYK (1923-1987), aktor. Studiując prawo jednocześnie uczęszczał do Studia Dramatycznego przy Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie. W sezonie 1946/47 występował w Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach, po czym został przyjęty na III rok łódzkiej PWST, którą ukończył w 1949. Występował w teatrach: Dramatycznych we Wrocławiu (1949-50), Dramatycznych w Krakowie (1950-58, od 1954 wyłącznie w Teatrze im. J. Słowackiego). Następnie przeniósł się do Warszawy, gdzie grał na scenach teatrów: Dramatycznego (1958-61), Polskiego (1961-71, 1974-76, 1979-80), Narodowego (1971-74) i Na Woli (1976-79). W 1980 musiał ustąpić ze sceny i zamieszkał w Domu Aktora Weterana w Skolimowie, gdzie już całkowicie niesprawny zmarł po siedmiu latach ciężkiej choroby. Był jednym z najbardziej charakterystycznych polskich aktorów. Potężnej postury, wysoki, o donośnym głosie i frywolnym, cholerycznym usposobieniu. Zagrał m.in.

  • Jonasa w „Pieją koguty” J. Bałtuszisa (Teatr Kameralny we Wrocławiu),
  • Bruno Sztorca w „Domku z kart” E. Zegadłowicza (Teatr Stary w Krakowie),
  • Mikołaja Reja w „Polacy nie gęsi” L. H. Morstina,
  • Azdaka w „Kaukaskim, kredowym kole” B. Brechta,
  • Wielkiego Księcia w „Kordianie” J. Słowackiego,
  • Czepca w „Weselu” S. Wyspiańskiego (Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie),
  • Makduffa w „Makbecie” W. Shakespeare'a (Teatr Dramatyczny w Warszawie),
  • Orgona w „Świętoszku” Moliera,
  • Marka Tuliusza Cycerona w „Kleopatrze” L. H. Morstina,
  • Asesora Bracka w „Heddzie Gabler” H. Ibsena,
  • Kreona w „Medei” Eurypidesa i J. Parandowskiego,
  • Smarkula w „Chłopcach” S. Grochowiaka,
  • Szczepana w „Złodzieju” W. Myśliwskiego (Teatr Polski w Warszawie),
  • Horodniczego w „Rewizorze” M. Gogola (Teatr Ludowy w Warszawie),
  • Czebutykina w „Trzech siostrach” A. Czechowa,
  • Kardynała Cibo w „Lorenzacciu” A. de Musseta (Teatr Narodowy w Warszawie),
  • Azjatullina w „Protokole pewnego zebrania” A. Gelmana,
  • Ojca we „Wcześniaku” E. Redlińskiego (Teatr Na Woli w Warszawie).

Posiadał umiejętność wyposażania swoich bohaterów w swoje cechy i nie do końca odgadniony stosunek do świata. Dzięki temu jego częste role filmowe w sztampowych produkcyjniakach okresu PRL-u nie były papierowe, jak w wielu innych przypadkach obsadowych. Najważniejszymi jego postaciami z tego gatunku były:

  • dyrektor Sochacki „Ja to załatwię” z „Najważniejszego dnia życia” (odc. „Uszczelka”),
  • dyrektor Wanad spadający z szybkością błyskawicy z piedestału w „Dyrektorach”
  • sekretarz POP, będący kpiną z podobnego typu ról w komedii „Pieczone gołąbki”.

Zapisał się w pamięci również wieloma innymi rolami, m.in. jako:

  • nieustępliwy pułkownik Czapran w „Kwietniu”,
  • okrutny wobec więźniów i obojętny wobec wymiaru sprawiedliwości gestapowiec Weber w „Czasie przeszłym”,
  • autorytarny chorąży Zientara w „Daleka jest droga”,
  • przezabawny, nieco ulissesowy wędrowny mnich Makary w „Zacnych grzechach”,
  • tajemniczy radca Gebhardt w „Stawce większej niż życie”,
  • despotyczny kapitan w „Martwej fali”,
  • dobroduszny pułkownik w „Przygodach psa Cywila”,
  • aferalny Węglichowski w „Doktorze Judymie”,
  • gwałtowny, a gdy trzeba pokorny Siemiński w „Polskich drogach”,
  • dewiacyjny wuj w „Bilecie powrotnym”.

Często występował w Teatrze Telewizji:

  • Petersen w „Akcji Wega” F. Dürrenmatta,
  • Hoppe w „Niemcach” L. Kruczkowskiego,
  • Aleksander Studziński w „Dniach Turbinów” M. Bułhakowa,
  • Doktor w „Ojcu” A. Strindberga,
  • Major Płut w „Panu Tadeuszu” A. Mickiewicza,
  • Dyapanazy Nibek w „W małym dworku” S. I. Witkiewicza,
  • Szef Gestapo w „Stirlitzu” J. Siemionowa,
  • Joe Keller we „Wszystkich moich synach” A. Millera

i Teatrze Polskiego Radia:

  • Baron w „Garści prochu” S. Grochowiaka,
  • David McComber w "Daleko od Sodomy" E. O'Neille'a,
  • „Zagłoba” w „Pilnej przesyłce do Londynu”,
  • naczelnik poczty w „Lekcji poloneza” J. Janickiego,
  • brat Jana w „Rozmowach z mistrzem Franciszkiem” F. Rabelaisa,
  • Ojciec II w „Scenach weselnych” H. Bardijewskiego,
  • Bogatyriow w „Cichym Donie” M. Szołochowa

Mąż aktorki Marii Klejdysz.

Robertus
2015-03-07 15:57

A może popróbujemy czegoś takiego? Czyli po prostu minibiografie :)

pavvvel
2015-03-07 16:37

Po co przepisywać e-teatr? Myślę, że osoby, które interesują się teatrem bez problemu znajdą informacje np.: o Henryku Bąku. Moim zdaniem to jest bardzo nieczytelne... :/ 

Robertus
2015-03-07 16:42

Tak, znajdą... Owszem, owszem, nie kłócę sie. Zwłaszcza te o rolach radiowych nieprawdaż??

:P

gucia
2015-03-07 16:54

Panowie, nie kłócić, rozejść się! ;) fajnie gdyby tak każde słuchowisko miało choć króciutki opis dot. fabuły..co Wy na to? :) np. tutaj mam informację o obsadzie (i to wręcz bardzo szczegółową) :) ale nie wiem nic o tej historii..

Kto podejmuje wyzwanie?

Robertus
2015-03-07 17:05

Świetny pomysł.

Ja się nie kłócę. Bardzo, bardzo szanuję kolegę P. bo to co tu wrzuca daje mi (i podejrzewam że wszystkim) Olbrzymią Radość i bardzo serdecznie go pozdrawiam :)

A czemu się zbulwersowałem? Od lat pracuję (czasopismo Radio i Telewizja, archiwum Teatru Polskiego Radia, własne odsłuchy i rozpoznawanie aktorów) nad stworzeniem listy słuchowisk TPR. Do tej pory mam 1143 strony obsad a to dopiero lata 1948-64, 1971, 1977 i połowa 1981. E-teatr dopiero od miesiąca wprowadza obsady słuchowisk na e-teatr i robi to bardzo niemrawo. Więc chyba miałem prawo coś powiedzieć na ten temat;)

Nieodmienne kolejne pozdrowienia i wyrazy szacunku dla wszystkich jak ja pasjonatów :)

pavvvel
2015-03-07 18:28

Zaproponowałeś minibiografie żywcem zerżnięte z e-teatru, wyraziłem swoje zdanie, a teraz mówisz, sorry piszesz ;), że to chodzi o unikatowe zbiory. Mr R. role radiowe są oczywiście pożądane. Nawet bardzo. 

Co do opisów słuchowisk. Tak. Jestem za. 

Pozdrawiam. 

Robertus
2015-03-07 18:39

W ramach uspokojenia obopólnego proponuję abyś HerrP. podał aktora którego chciałbyś radiografię posiadać a ja ją zrobię ze swojej bazy (co by nie było że rzucam słowa na wiatr) tylko uprzedzam że będą to role z lat wyżej wymienionych i po kilka pozycji z lat innych ;)

pavvvel
2015-03-07 18:55

Dear R. jest naprawdę ok, "przynajmniej jest jakieś życie na osiedlu" :) Co do radiobiografii to sam wiesz co chcesz upublicznić, a co nie. Ja jestem zadowolony z każdej informacji. Najważniejsze, że Ci się chce :) 

Robertus
2015-03-07 19:00

Skoro o tym napisałem znaczy że jestem w stanie udostępnić ... jedną radiografię z tego zasobu co mam, więc pytanko... KTO?? :)

pavvvel
2015-03-07 19:24

Karewicza czy Maestrę? Maestrę! ;)

Robertus
2015-03-07 19:25

Jezu a kto to?? :)

 

pavvvel
2015-03-07 19:30

http://sluchowiska.ugu.pl/index.php?c=info&id=5118

Ok, kończymy, to temat na forum, a my tu dyskutujemy na poddaszu, obok Świderskiego, Cybulskiego i Bąka. :) 

Dodaj link/komentarz...

Użytkownik: Data dodania:
Link do pobrania:
Komentarz:

Historia ostatnich odwiedzin: