Ostatnio zalogowani
na stronie

Informacja dostępna po zalogowaniu

Teatr Polskiego Radia

"Tango"
Sławomir Mrożek

Reżyseria: Wojciech Markiewicz
Emisja: 2008-09-03

Średnia ocena: 3
Oddanych glosów: 3
Tagi:
  lektury szkolne (58) 

Marcin Przybylski

1975 -
(Artur)

Grażyna Barszczewska

1947 -
(Eleonora-matka Artura)

Wojciech Wysocki

1953 -
(Stomil-ojciec Artura)

Barbara Krafftówna

1928 -
(Eugenia-babcia)

Wiesław Michnikowski

1922 - 2017
(Eugeniusz-brat Eugenii)

Zdzisław Wardejn

1940 -
(Edek)

Aneta Todorczuk-Perchuć

1978 -
(Ala-kuzynka i narzeczona Artura)

Mariusz Benoit

1950 -
(Autor)

Inne słuchowiska tego samego autora:

INN
Ambasador reż.Erwin Axer
WZS
Czarowna noc
TPR
Emigranci
TPR
Fakt
DTW
Indyk
RWE
Jeden akt dramatu ze sfer żandarmeryjnych
DTW
Kontrakt
WZS
Krawiec
TPR
Mały przyjaciel
TPR
Męczeństwo Piotra Ohey’a
DTW
Miłość na Krymie
INN
Miłość na Krymie reż.Erwin Axer
INN
Miłość na Krymie reż.Jerzy Jarocki
TPR
Mołotow
RWE
Monologi, scenki i dykteryjki
TPR
Na pełnym morzu (1962)
TPR
Na pełnym morzu (1963)
STT
Na pełnym morzu (2008)
INN
Opowiadania, czyta Grzegorz Małecki, odc. 2
TPR
Pan prezes w pracy i w walce
WZS
Pieszo
INN
Piękny widok
TPR
Policja
INN
Portret
TPR
Postępowiec
DTW
Rzeźnia
WZS
Rzeźnia
TPR
Spotkanie
TPR
Szach
DTW
Śmierć porucznika
TPR
W podróży
INN
Wielebni
STT
Woda
INN
Wyznania o Zygmusiu
TPR
Zabawa

kurier3
2010-06-12 15:31

Tango

Emisja: 
2008-09-03 20:09   Program 1

Autor: 
Sławomir Mrożek

Reżyseria: 
Wojciech Markiewicz
Realizacja: 
Andrzej Brzoska
Autor muzyki: 
Piotr Moss

Obsada: 
Marcin Przybylski (Artur)
Grażyna Barszczewska (Eleonora-matka Artura)
Wojciech Wysocki (Stomil-ojciec Artura)
Barbara Krafftówna (Eugenia-babcia)
Wiesław Michnikowski (Eugeniusz-brat Eugenii)
Zdzisław Wardejn (Edek)
Aneta Todorczuk-Perchuć (Ala-kuzynka i narzeczona Artura)
Mariusz Benoit (Autor)

Muzycy:
Barbara Skoczyńska (perkusja)
Michał Kiljan (puzon)


Wojciech Markiewicz, reżyser, o swoim spektaku:

"Zaskakująca wielość znaczeń łacińskiego czasownika tango: od wzruszania i poruszania po naruszanie, drażnienie i wywieranie nacisku pozwala na uświadomienie choćby niektórych sensów, jakie Sławomir Mrożek zawarł w swojej sztuce. To one decydują o aktualności utworu, o rewolucji artystycznej, obyczajowej, konieczności narzucania życiu pewnego porządku, rewolucyjnego burzenia go i budowania od nowa, tak samo jak było, tyle że „cokolwiek dalej” jak pisał Cyprian Kamil Norwid. Ten wysiłek musi podjąć każde pokolenie rewolucjonistów i budowniczych, romantyków i pozytywistów, artystów i inżynierów.

Mając świadomość tych znaczeń nie należy w adaptacji radiowej „Tanga” zbyt zagłębiać się w ich rozwijanie, by nie popełnić niewybaczalnego w radiu grzechu „przegadania”. To pierwszy, choć nie najważniejszy powód do skrótów.

W „Tangu” toczy się również dyskusja o roli sztuki i artysty na przestrzeni dziejów, padają ostrzeżenia przed niespełnionymi pseudoartystami, choćby takimi jak Stomil. To jego eksperymenty zagrażają nam – miłośnikom sztuki prawdziwej – niekiedy i eksperymentalnej. Nośnikiem znaczeń w mojej adaptacji i kompozytorskiej inwencji Piotra Mossa jest muzyka. To ona pozwala w radiu opowiadać szybciej, piękniej i głębiej, a przede wszystkim prowadzić do syntezy, co jest, jak wiadomo, domeną wszelkiej sztuki. Dzięki muzyce Piotra Mossa możemy rozwijać – sen Artura o pięknym ślubie, retrospekcje Eleonory o utracie cnoty w operze, muzykę rajów w prezentacji Stomila.

Retoryka tyrad Artura i Stomila, choć piękna literacko, jest trudna dla radia. Sposób opowiadania Piotra Mossa tych samych prawd językiem muzyki i efektów, jest piękny i uwodzicielski, pozwala oszczędzać cenny czas antenowy na rzecz symboliki i głębi.

jakoe
2014-02-10 19:56

download (link dostępny po zalogowaniu)

Dodaj link/komentarz...

Użytkownik: Data dodania:
Link do pobrania:
Komentarz:

Historia ostatnich odwiedzin: