ownload.gif" border="0" alt=""/>
KLC
Wspomnienie o prof. Januszu Tazbirze
KLC
Wśród genów nie ma równouprawnienia
KLC
Wśród polskich duchów panuje płciowy remis
KLC
Wyjście z Warszawy – los ludności cywilnej po kapitulacji powstania
KLC
Wystarczy iskra – wypadki w czerwcu’56
KLC
Z wizytą w domu najważniejszych ludzi świata
KLC
Zabytek czy dziedzictwo kulturowe?
KLC
Zakazany Kopernik
KLC
Zakochany Einstein
KLC
Zapomnij albo zgiń
KLC
Zawiedzione nadzieje żołnierzy wyklętych
KLC
Zawód dyktator
KLC
Zbrodnia i kara Dostojewskiego
KLC
Zbrodnie bez kary
KLC
Zdrajcy generała Grota-Roweckiego jeszcze w latach 80. podawali się za bohaterów
KLC
Zemsta Aleksandra Fredry
KLC
Ziemia bis namierzona!
KLC
Zstąpił do piekieł
KLC
Związki ludzkiego mózgu z czasem
KLC
Zychowicz - wiara powstańców w pomoc sowietów obciąża dowództwo AK
KLC
"Bawił się architekturą". Szaleństwa wyobraźni Gaudiego
KLC
"Europa przegapiła szansę na chrześcijańskie Chiny"
KLC
"Jaka byłaby Polska, gdyby..."
KLC
"Księga Wyjścia" - marzec ‘68
KLC
"Pamięć świata" - musimy chronić to, co płonie zbyt łatwo
KLC
"Stalin nie mógł działać sam"
KLC
'Demokracja ateńska to wynik pewnych przypadków'

kagraz66
2016-07-24 18:13

download (link dostępny po zalogowaniu)

- Na tych wystawach ludzie mieli być nie tylko edukowani czy indoktrynowani, ale i bawieni – podkreślała Izabela Sykta w audycji poświęconej wpływowi wystaw światowych na architekturę.

- W końcu wieża Eiffla nie była niczym jak tylko urządzaniem rozrywkowym, do wywożenia ludzi windą na zawrotną wysokość - przypominała dr Sykta o funkcji jednej z najsłynniejszych budowli w historii wystaw światowych.

Paryska wieża powstała na Wystawę Powszechną w 1889 r. (i budziła wówczas ogromny sprzeciw Paryżan). Jej konstruktor być może inspirował się stalowym ażurowym słupem, który z kolei wybudowano (wraz z dwiema piramidami) na wystawę w Filadelfii w 1876 r. Warto również przypomnieć, że na pierwszą wielką wystawę, która odbyła się w Londynie w 1851 r., postawiono Pałac Kryształowy. Z 293 665 tafli szkła i 4500 ton żelaza.

Na ile wielkie wystawy były obłożone ideologią wymiany cywilizacyjnych idei, a na ile - właśnie - służyły szeroko pojętej rozrywce, "hipnotyzowaniu osiągnięciami technologicznymi"? Jak wyglądała amerykańska odpowiedź na wieżę Eiffla? I jak Polakom pozbawionym swojego państwa udało się w 1851 r. wziąć udział w londyńskiej wystawie?

Goście: dr Izabela Sykta (Instytut Architektury Krajobrazu w Krakowie), Anna Maria Drexlerowa (historyk sztuki) i Maria Wojtysiak (architekt inżynier)

Dodaj link/komentarz...

Użytkownik: Data dodania:
Link do pobrania:
Komentarz:

Historia ostatnich odwiedzin: