Scena Teatralna Trójki

"Fabula rasa, czyli rzecz o egoizmie"
Edward Stachura

Reżyseria: Dariusz Błaszczyk
Emisja: 2012-11-18

Średnia ocena: 3
Oddanych glosów: 2
Tagi:
  monodram (36) 
  poezja (145) 
  Edward Stachura (10) 
  klasyka (230) 

Edward Stachura
(autor)

Mariusz Bonaszewski

1964 -

Inne słuchowiska tego samego autora:

STT
Cała jaskrawość
TPR
Msza wędrujacego
STT
Pokocham ją siłą woli
TPR
Siekierezada

Audiofil
2012-11-25 17:37

Autor: Edward Stachura
Adaptator i reżyser: Dariusz Błaszczyk
Realizacja akustyczna: Tomasz Perkowski
Opracowanie muzyczne: Andrzej Izdebski
Obsada: Mariusz Bonaszewski

"Fabula rasa, czyli rzecz o egoizmie" i postać Edwarda Stachury z jego fascynującą i tragiczną biografią, którą Henryk Bereza określił jako "życiopisanie"... Najciekawsze wydaje mi się, co z tego niezwykłego tekstu – właściwie autodialogu filozoficznego, czy wręcz mistycznego, inicjacyjnego – pozostaje aktualne dziś, dla młodego pokolenia. A może to właśnie dopiero teraz, w naszych czasach chaosu, czasach nadmiaru, czasach przerostu cywilizacyjnego, powszechnego konsumpcjonizmu, kryzysu wartości, taniego hedonizmu, wielości i względności wszystkiego i wszystkich "Fabula rasa" ma szansę naprawdę wybrzmieć? Niech to ocenią słuchacze.
Z teatralnego punktu widzenia najciekawsze było zmierzenie się z utworem dźwiękowym, w którym aktor dialoguje sam ze sobą. Prawdopodobnie jest to dialog wewnętrzny, ale tylko prawdopodobnie bowiem postać człowieka-NIKT może w tym słuchowisku być interpretowana zarówno jako mistrz w relacji z uczniem, ale także jako SUPEREGO czy SUPER-JA bohatera, jak i duch, czy nawet demon opętujący go w narkotycznym transie, czy w stanie na pograniczu schizofrenii - bardzo mi zależało na niejednoznaczności tej postaci. Hipnotyczność, oddającą strumień świadomości w głowie bohatera starałem się wykreować z pomocą odtwarzającego obie role Mariusza Bonaszewskiego wspieranego przez muzykę i dźwięki Andrzeja Izdebskiego (bardzo istotne były tu np. eksperymenty dźwiękowe z dub-masteringiem głosu człowieka-NIKT).
Motyw paramistycznej inicjacji w relacji mistrz-uczeń jest tu fascynujący również przez odwołania do intrygującej biografii autora, który po napisaniu (zrelacjonowaniu?) tego tekstu, właściwie pozostał w swoim wewnętrznym świecie równoległym aż do tragicznego wypadku i następnie samobójczej śmierci w 1979 roku. ”Fabula rasa” Edwarda Stachury jest dla mnie osobiście ważna również dlatego, że stanowi pierwszą część swoistego tryptyku, przywołującego fascynacje literackie - i nie tylko – z czasów, że się tak wyrażę, nastoletnich (kolejną częścią będzie już niebawem słuchowisko na podstawie "Listów" Rainera Marii Rilke'go i Lou Andreas Salomé).

jakoe
2013-02-12 16:58

download (link dostępny po zalogowaniu)

Dodaj link/komentarz...

Użytkownik: Data dodania:
Link do pobrania:
Komentarz:

Historia ostatnich odwiedzin: